O projekcie
Nowa Perspektywa
Projekt realizowany jest przez Fundację Widzialni w partnerstwie z Fundacją Imago i Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej w okresie od 01 lutego 2012r do 30 września 2014r.
W ramach projektu przewidzieliśmy następujące etapy tworzenia modelu platformy e-learningowej:
1.Etap diagnozy i opracowania wstępnej wersji produktu finalnego wraz ze strategią wdrażania produktu
W ramach etapu będziemy prowadzić badania (metodą ankietową i wywiadów fokusowych) mające na celu wykazanie potrzeb i oczekiwań trzech obszarów:
- odbiorców (osoby niewidome i niedowidzące),
- pracodawców
- użytkowników (OPS, ZAZ)
Kluczowe pytania analizowane w trakcie procesu badawczego dotyczyć będą cech portalu pod kątem dostępności dla grupy odbiorców, metod określenia kluczowych kompetencji osób niewidomych i niedowidzących, metod selekcji obszarów gospodarki, w których mogą być zatrudniani odbiorcy, a także wpływu stereotypów wzajemnych pracodawca – osoba z dysfunkcją.
Wynikiem badań będzie opracowanie kompleksowych założeń produktu, które posłużą do opracowania scenariuszy szkoleń zdalnych w obszarze kompetencji niezbędnych na rynku pracy.
Model platformy e-learningowej będzie narzędziem, za pomocą którego osoby niewidome i niedowidzące będą mogły nabywać nowe umiejętności. Model będzie zawierał m.in. scenariusze szkoleń budujące kompetencje poszukiwane na rynku pracy. Obsługa platformy e-learningowej będzie dostosowana do specyfiki potrzeb osób niewidomych i niedowidzących.
Elementy modelu:
- 6 ogólnodostępnych kursów e-learningowych w oparciu o scenariusze szkoleniowe (2 podstawowe, 4 specjalistyczne),
- katalog kompetencji poszukiwanych przez pracodawców,
- zalecenia techniczne dotyczące dostępności stron WWW,
- zalecenia dotyczące dostępności aplikacji szkoleniowych dla grupy odbiorców.
2.Etap testowania modelu funkcjonowania platformy e-learningowej
W pierwszej fazie testowania wyłonimy grupę odbiorców i użytkowników, którzy będą konsultować i weryfikować funkcjonalność platformy e-learningowej. W drugim etapie testowania, po opracowaniu scenariuszy szkoleniowych i uruchomieniu platformy, uczestnicy będą podnosić swoje kompetencje z wykorzystaniem szkoleń zdalnych, w dwóch blokach:
- podstawowy (wchodzenie na rynek pracy – tworzenie CV, rozmowa rekrutacyjne, itp.)
- specjalistyczny (szkolenia wynikające z przeprowadzonych badań)
Na tym etapie projektu będziemy weryfikować skuteczność portalu w zwiększaniu zatrudnienia grupy odbiorców, możliwości i ograniczenia techniczne portalu oraz to, w jakim stopniu model wpływa na skuteczności oferty instytucji integracji społecznej w aktywizacji jej klientów.
3.Etap analizy rzeczywistych efektów testowanego produktu i opracowania ostatecznej wersji produktu
Etap będzie polegał na zgromadzeniu wszystkich danych z fazy testowania i wyodrębnieniu kluczowych obszarów analizy produktu, zdefiniowaniu celów i obszarów ewaluacji, przeprowadzeniu ewaluacji zewnętrznej oraz wewnętrznej testowanego produktu. Opracowane zostaną ostateczne rekomendacje dotyczące wdrożenia produktu na szerszą skalę i włączania go do głównego nurtu polityki.
4.Etap upowszechniania modelu i mainstreamingu
W ostatnim etapie realizacji projektu, zaprezentujemy produkt szerszemu gronu odbiorców i użytkowników, poprzez organizację seminariów i konferencji, dystrybucję katalogu, spotkania z przedstawicielami instytucji integracji społecznej i osobami decyzyjnymi. Szczególnie istotne będzie włączenie rekomendacji stosowania produktu do głównego nurtu polityki – zaleceń dostępności stron dla osób niewidomych i niedowidzących, czy też zaleceń stosowania szkoleń e-learningowych w budowaniu kompetencji osób niewidomych i niedowidzących. Rekomendacje zostaną przedstawione MPiPS, MSW oraz UMWD, a także bezpośrednio OPS w trakcie seminariów i spotkań osobistych.